Logo

Muzyka w Barwy Kresów wpisana - Zarębski

/ Juliusz Zarębski Autorstwa L. Sascip - Polona.pl, Domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=69339288

W Barwach Kresów wydania lutowego przedstawiam urodzonego 28 lutego 1885 roku w Żytomierzu Juliusza Zarębskiego.

Przedwcześnie zmarły Zarębski był pianistą i kompozytorem, twórcą słynnego Kwintetu fortepianowego g-moll uważanego powszechnie z najwybitniejsze dzieło polskiej kameralistyki romantycznej.

Życiorys. 

Zarębski studiował w Konserwatorium Wiedeńskim, które ukończył w 1872 ze złotymi medalami w klasie kompozycji (u Franza Krenna) i fortepianu (u Josefa Dachsa). Kontynuował studia w Konserwatorium Petersburskim, którego dyplom uzyskał w przeciągu zaledwie 3 miesięcy w 1873. W 1874 udał się do Rzymu gdzie przez rok studiował pod kierunkiem Liszta, stawszy się jego ulubionym uczniem. Jemu to właśnie Zarębski zadedykuje swoje najwybitniejsze dzieło, Kwintet fortepianowy g-moll op. 34 (1885), napisane na krótko przed swoją śmiercią na gruźlicę w wieku zaledwie 31 lat.

Od 30 stycznia 1880 do śmierci pięć lat później pracuje na stanowisku profesora Konserwatorium w Brukseli. Podczas Wystawy w Paryżu w 1878 zachwyca publiczność grą na fortepianie o dwóch klawiaturach.

W roku 1879 ożenił się z pianistką niemiecką Johanną Wenzel, również uczennicą Liszta, późniejszą Janiną Zarębską (zm. 1928).

Od koncertów w Odessie i Kijowie wiosną 1874 rozpoczyna swoją karierę pianisty-wirtuoza. Z wielkim sukcesem koncertuje w wielu innych miastach Europy, m.in. w Rzymie, Neapolu, Konstantynopolu, Warszawie, Paryżu i Londynie.

 / Liszt, Franza Servais (wygląda jak młody Liszt :D) oraz Juliusza i Janinę (Johannę) Zarębskich. Bruksela 1881. Genialny pianista i troje jego uczniów

/ Juliusz Zarębski Jego serce spoczęło w Żytomierzu

Zarębski był jednym z bardziej oryginalnych kompozytorów polskich 2 połowy XIX wieku. Jego kompozycje na fortepian, poza widocznymi wpływami Liszta, wskazują na rozwój niektórych technik kompozytorskich Chopina, szczególnie w twórczym sposobie wykorzystania motywów ludowych, a cykl fortepianowy Róże i ciernie op. 13 zapowiada fakturę fortepianową impresjonizmu. Największym jednak jego osiągnięciem kompozytorskim jest napisany na krótko przed śmiercią Kwintet fortepianowy g-moll op. 34. Fakt, że Kwintet do roku 1931 pozostawał nieopublikowany, przyczynił się do tego, że utwór ten nie zajął należnego mu miejsca w repertuarze światowej muzyki kameralnej.

Jego mogiła znajduje się na starym polskim cmentarzu w Żytomierzu, blisko odnowionej niedawno kaplicy, po lewej stronie od drogi wiodącej do tejże kaplicy. Podobno jego serce jest zamurowane w Żytomierskiej katedrze katolickiej św. Zofii.

Dzieła na fortepian (BN = Biblioteka Narodowa w Warszawie)
*Andante ma non troppo, BN.
    Romance sans paroles f-moll, ok. 1870, BN.
*Adieu f-moll, ok. 1870, BN.
    Maria, uw. do opery, pf 4 ręce, 1871, BN.
* Marsz, pf 4 ręce, 1875, zaginiony.
* Wielka fantazja, 1876, zniszczona przez kompozytora.
* utwory na fortepian o 2 klawiaturach, 1878, zaginione.
* Menuet op. 1 (n.p. 1879).
    3 danses galiciennes, pf 4 ręce, op. 2 (Berlin 1880).
*Etiuda koncertowa, G, op. 3 (Berlin 1879).
* 4 Mazurki, pf 4 ręce, op. 4 (Berlin 1880).
* 2 morceaux en forme de mazurka, pf 4 ręce, op. 5 (Berlin 1881).
* Grande polonaise, F, op. 6 (Berlin 1881).
* 3 études de concert op. 7 (Moguncja 1881).
* Mazurek koncertowy c-moll op. 8 (Moguncja 1882).
* Fantaisie polonaise op. 9, ok. 1877 (Moguncja 1882).
* Polonaise mélancolique op. 10 (Moguncja 1882).
* Polonaise triomphale, pf 4 ręce, op. 11 (Moguncja 1882), także instrumentacja na orkiestrę (patrz niżej).
* ivertissement à la polonaise, pf 4 ręce, op. 12 (Moguncja 1883).
* Les roses et les épines (Róże i ciernie) op. 13 (Moguncja 1883).
* impromptu-caprice op. 14 (Lipsk 1883).
 * Mazurka de concert no.2 g-moll op. 15 (Lipsk 1883).
* Suite polonaise op. 16 (Lipsk 1883).
* Valse sentimentale op. 17 (Lipsk 1884).
* Ballade g-moll op. 18 (Wrocław 1884).
* Novellette-caprice op. 19 (Wrocław 1884).
* Sérénade burlesque op. 20 (Wrocław 1884).
* Berceuse op. 22 (Lipsk 1884).
* A travers Pologne, pf 4 ręce, op. 23 (Wrocław 1884).
* Valse-caprice op. 24 (Lipsk 1884).
* Tarantelle op. 25 (Lipsk ?1885).
*Sérénade espagnole op. 26 (Lipsk 1883).
* trennes op. 27 (Wrocław 1885).
* Polonaise op. 28 (Lipsk 1885).
* Gavotte op. 29 (Lipsk 1885).
* Valse op. 30 (Lipsk 1885).
* Barcarolle op. 31 (Lipsk 1885).
*Menuet op. 32 (Moguncja 1885).
pozostałe dzieła
* Polonaise triomphale A-dur op. 11 (1882), instrumentacja fortepianowego utworu pod tym samym tytułem na wielką orkiestrę symfoniczną, z tym samym numerem opusowym (jedyny utwór orkiestrowy kompozytora, niedawno odkryty; prawykonanie odbyło się 9 listopada 2006 w Krakowie, podczas Festiwalu Kompozytorów Polskich).
* Pieśni:
* Wilija, naszych strumieni rodzica (sł. A. Mickiewicz zaginiona).
Te rozkwitłe świeże drzewa (sł. A. Mickiewicz), BN.
* Akacja (ok.1880).
* Kwintet fortepianowy g-moll op. 34 (1885, opubl. Warszawa 1931) – dedykowany Franciszkowi Lisztowi.
Template Design © Joomla Templates | GavickPro. All rights reserved.