- Kategoria: Barwy Kresów
- Opracował Andrzej Łukawski
- Odsłony: 1651
- Drukuj
Muzyka w Barwy Kresów wpisana - Kilar
/ Wojciech Kilar Foto: Cezary Piwowarski - Praca własna, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3903270
Wojciech Kilar to kolejny Kresowiak którego sylwetkę umieszczamy w dziale „Barwy Kresów” w cyklu „Muzyka w Barwy Kresów wpisana”.
Urodził się się 17 lipca 1932 we Lwowie. Dom rodzinny Kilrów znajdował się przy ul. Sapiehy 89. Ojciec kompozytora Jan Franciszek Kilar, był lekarzem, zaś matka Neonilla – aktorką teatralną. Jako dziecko Wojciech Kilar z wielką niechęcią brał lekcje gry na fortepianie u pani Reissówny. Po przymusowym wysiedleniu ze Lwowa, w latach 1946–1947 kontynuował naukę gry na fortepianie w Państwowej Średniej Szkole Muzycznej nr 2 w Rzeszowie u K. Mirskiego. W tym czasie zamieszkiwał w tamtejszej kamienicy przy ulicy Grunwaldzkiej 6.
W Rzeszowie ukończył liceum.
Jako pianista zadebiutował w 1947 na konkursie Młodych Talentów, wykonując własne Dwie miniatury dziecięce (II nagroda). W latach 1947–1948 uczęszczał do Państwowego Liceum Muzycznego w Krakowie w klasie M. Bilińskiej-Riegerowej (fortepian) oraz Artura Malawskiego (harmonia – prywatnie), zaś w latach 1948–1950 do Państwowego Liceum Muzycznego w Katowicach u Władysławy Markiewiczówny (fortepian).
Równocześnie pobierał prywatne lekcje kompozycji u Bolesława Woytowicza. Po ukończeniu szkoły średniej rozpoczął studia w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach. Studiował u Władysławy Markiewiczówny (fortepian), Artura Malawskiego (teoria muzyki) i Bolesława Woytowicza (fortepian i kompozycja). Dyplom ukończenia studiów z wyróżnieniem uzyskał w 1955. W tym samym roku otrzymał II nagrodę za Małą uwerturę na Konkursie Utworów Symfonicznych na V Festiwalu Młodzieży w Warszawie.
W latach 1955–1958 był asystentem Woytowicza w krakowskiej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej. W 1957 uczestniczył w Międzynarodowych Kursach Wakacyjnych Nowej Muzyki w Darmstadt. W latach 1959–1960 jako stypendysta rządu francuskiego kształcił się pod kierunkiem Nadii Boulanger w Paryżu.
W 1960 otrzymał za Odę Béla Bartók in memoriam nagrodę fundacji im. L. Boulanger w Bostonie. Występował także jako pianista wykonując własne utwory. 1979-1981 pełnił funkcję wiceprezesa Zarządu Głównego Związku Kompozytorów Polskich. W 1977 został członkiem-założycielem Towarzystwa im. Karola Szymanowskiego w Zakopanem; przez dwie kolejne kadencje był wiceprezesem. Był również członkiem Związku Podhalan.
Przez wiele lat kompozytor związany był z Jasną Górą, gdzie m.in. świętował swoje urodziny. Obchodzono tam tzw. Dzień Kila Należał do konfraterni zakonu paulinów.
Wojciech Kilar zmarł po kilkumiesięcznej walce z guzem mózgu. Uroczystości pogrzebowe kompozytora odbyły się 4 stycznia 2014 w katedrze pw. Chrystusa Króla w Katowicach i przewodniczył nim abp Wiktor Skworc, metropolita katowicki. Artysta został pochowany na cmentarzu przy ul. Henryka Sienkiewicza w Katowicach we wspólnym grobowcu ze zmarłą w 2007 żoną Barbarą.
/ Wojciech Kilar w 1977 r. Żródło onet.pl
Kilar zadebiutował w końcu lat 50. na pierwszych edycjach festiwalu Warszawska Jesień. Początkowo jego twórczość pozostawała pod wpływem polskiego i europejskiego neoklasycyzmu. Kompozytor sięgał do klasycznych form i gatunków (Mała uwertura, I i II Symfonia, Sonata na róg i fortepian), także do klasycznej melodyki, orkiestry i brzmienia. Czerpał z twórczości Béli Bartóka, Igora Strawinskiego, Dymitra Szostakowicza, Siergieja Prokofjewa. W 1960 za odę Béla Bartók in memoriam otrzymał nagrodę fundacji L. Boulanger w Bostonie.
Od początku lat sześćdziesiątych wraz z m.in. Krzysztofem Pendereckim i Henrykiem Góreckim współtworzył nową polską szkołę awangardową oraz nowy kierunek we współczesnej muzyce zwany sonoryzmem, nawiązywał do serializmu i dodekafonii. Ważne utwory z tego okresu to: oparty na wierszu Rilkego Herbsttag (1960), jazzująco-sonorystyczny Riff 62 (1962), sonorystyczne Générique (1963) i Diphthongos (1964), sonorystyczno-dodekafoniczny Springfield Sonnet (1965), Training 68[11] (1968) oraz minimalistyczno-sonorystyczne Upstairs-Downstairs (1971).
W połowie lat siedemdziesiątych Kilar uprościł swój język muzyczny, zaczął coraz wyraźniej nawiązywać do tradycji, w jego muzyce pojawiły się inspiracje ludowe i religijne. Punktem zwrotnym był Krzesany (1974). Ważne dzieła z tego okresu to: Przygrywka i kolęda (1972) na cztery oboje i smyczki, Bogurodzica (1975) na chór mieszany i orkiestrę, Kościelec 1909 (1976) – poemat symfoniczny napisany na 75-lecie Filharmonii Narodowej i nawiązujący do tragicznej śmierci Mieczysława Karłowicza, Siwa mgła (1979) na baryton i orkiestrę, Exodus (1980), Angelus (1984) na sopran, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną, Orawa (1986) na orkiestrę kameralną, Preludium chorałowe (1988).
Ważniejsze dzieła
- Sonatina na flet i fortepian, 1951
- Kwintet na instrumenty dęte, 1952
- Sonata na róg i fortepian, 1954
- Mała uwertura na orkiestrę, 1955
- Symfonia nr 1 na smyczki, 1955
- Oda Béla Bartók in memoriam, 1956
- Symfonia nr 2 Sinfonia Concertante na fortepian i orkiestrę, 1959
- Koncert na dwa fortepiany i orkiestrę perkusyjną, 1958
- Riff 62 na orkiestrę, 1962
- Générique na orkiestrę, 1963
- Diphthongos na chór mieszany i orkiestrę, 1964
- Springfield Sonnet na orkiestrę, 1965
- Solenne per 67 esecutori na sopran i 66 instrumentów, 1967
- Training 68, 1968[11]
- Upstairs-Downstairs na 2 chóry dziewczęce lub chłopięce i orkiestrę, 1971
- Przygrywka i kolęda na orkiestrę smyczkową i 4 oboje, 1972
- Krzesany na orkiestrę, 1974 (foto na dole)
- Bogurodzica na chór mieszany i orkiestrę, 1975
- Kościelec 1909 na orkiestrę, 1976
- Siwa mgła na baryton i orkiestrę, 1979
- Exodus na chór mieszany i orkiestrę, 1981
- Victoria na chór mieszany i orkiestrę, 1983
- Angelus na sopran, chór mieszany i orkiestrę, 1984
- Orawa na orkiestrę smyczkową, 1986
- Preludium chorałowe na orkiestrę smyczkową, 1988
- I Koncert na fortepian i orkiestrę, 1997
- Missa pro pace (A. D. 2000) na głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę, 2001
- Symfonia nr 3 September Symphony na orkiestrę, 2003 – hołd ofiarom 9/11
- Lament na chór mieszany a capella, 2003
Symfonia nr 4 Sinfonia de motu na sopran, baryton, chór mieszany i orkiestrę, 2005 – z okazji Światowego Roku Fizyki
- Ricordanza na orkiestrę smyczkową, 2005
- Magnificat na głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę, 2006
- 4 Mazurki na fortepian 2006
- Symfonia nr 5 Adwentowa na chór mieszany i orkiestrę, 2007
- Te Deum na głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę, 2008 – z okazji 90. rocznicy odzyskania niepodległości Polski.
- Veni Creator na chór mieszany i orkiestrę smyczkową, 2008
- Hymn Paschalny na chór mieszany a capella, 2008
- Uwertura uroczysta na orkiestrę, dedykowana miastu Katowice, 2010
- II Koncert na fortepian i orkiestrę, 2011
- Lumen na chór mieszany a capella, 2011
- 4 Sonety do Laury na baryton i fortepian 2012
- Modlitwa do Małej Tereski na chór mieszany a capella, 2013
Niekwestionowana jest pozycja Kilara jako jednego z najwybitniejszych kompozytorów muzyki filmowej. Napisał muzykę do ponad 130 filmów. Jego związki z filmem zaczęły się już w 1958, kiedy napisał muzykę do Narciarzy N. Brzozowskiej. Współpracował z wieloma reżyserami: Bohdanem Porębą (Hubal, Lunatycy), Andrzejem Wajdą, Kazimierzem Kutzem, Krzysztofem Zanussim (począwszy od Struktury kryształu stworzył muzykę do niemal wszystkich filmów tego reżysera), Krzysztofem Kieślowskim, Stanisławem Różewiczem, Wojciechem Hasem, Tadeuszem Konwickim, Markiem Piwowskim, Romanem Polańskim, Francisem Fordem Coppolą, Jane Campion. O ile sukcesy religijnych utworów komponowanych w ostatnich latach właściwie ograniczają się do polskiej publiczności, to międzynarodowym uznaniem i popularnością cieszy się jego muzyka filmowa, a wyjątkowy sukces odniósł kompozytor Drakulą.
Filmografia
Narciarze, 1958
Lunatycy, 1959
Nikt nie woła, 1960
Tarpany, 1961
Milczące ślady, 1961
Spotkanie w Bajce, 1962
Rodzina Milcarków, 1962
I ty zostaniesz Indianinem, 1962
Głos z tamtego świata, 1962
Czerwone berety, 1962
Milczenie, 1963
Kryptonim Nektar, 1963
Daleka jest droga, 1963
Późne popołudnie, 1964
Pięciu, 1964
Orfeusz, 1964
Obok prawdy, 1964
Daleka jest droga, 1964
Giuseppe w Warszawie, 1964
Echo, 1964
Ciemnogród, 1964
Wyspa złoczyńców, 1965
Trzy kroki po ziemi, 1965
Jutro Meksyk, 1965
Katastrofa, 1965
Salto, 1965
Marysia i Napoleon, 1966
Powrót na ziemię, 1966
Piekło i niebo, 1966
Ktokolwiek wie..., 1966
Chudy i inni, 1966
Cała naprzód, 1966
Bumerang, 1966
Bicz Boży, 1966
Sami swoi, 1967
Westerplatte, 1967
Upiór, 1967
Stajnia na Salvatorze, 1967
Morderca zostawia ślad, 1967
Maria Skłodowska-Curie, 1967
Wilcze echa, 1968
Tabliczka marzenia, 1968
Ostatni po Bogu, 1968
Molo, 1968
Człowiek z M-3, 1968
Lalka, 1968
Samotność we dwoje, 1968
Dancing w kwaterze Hitlera, 1968
Przygody pana Michała, 1969
Sól ziemi czarnej, 1969
Struktura kryształu, 1969
Czerwone i złote, 1969
Sąsiedzi, 1969
Tylko umarły odpowie, 1969
Zbrodniarz, który ukradł zbrodnię, 1969
Życie rodzinne, 1970
Romantyczni, 1970
Rejs, 1970
Przystań, 1970
Pierścień księżnej Anny, 1970
Martwa fala, 1970
Lokis. Rękopis profesora Wittembacha, 1970
Góry o zmierzchu, 1970
Bolesław Śmiały, 1971
Brylanty pani Zuzy, 1971
Die Rolle, 1971
Gwiazda wytrwałości, 1971
Perła w koronie, 1971
Hipoteza, 1972
Iluminacja, 1972
Opętanie, 1972
Szklana kula, 1972
Zazdrość i medycyna, 1973
Hubal, 1973
Drzwi w murze, 1973
Wielka miłość Balzaka, 1973
Ziemia obiecana, 1974
Morderstwo w Catamount, 1974
Linia, 1974
Bilans kwartalny, 1974
Znikąd donikąd, 1975
Trzecia granica, 1975
Miłosierdzie płatne z góry, 1975
Jarosław Dąbrowski, 1975
Barwy ochronne, 1976
Smuga cienia, 1976
Trędowata, 1976
Ptaki, ptakom..., 1976
Z punktu widzenia nocnego portiera, 1977
Dom kobiet, 1977
Lekcja anatomii, 1977
Rodzina Połanieckich, 1978
Spirala, 1978
Drogi pośród nocy, 1979
Ród Gąsieniców, 1979
Paciorki jednego różańca, 1979
Krzesany, 1979
David, 1979
Król i ptak (Le Roi et l’Oiseau), 1980
Pomnik, 1980
Kontrakt, 1980
Constans, 1980
Pokuszenie, 1981
Przypadek, 1981
Z dalekiego kraju, 1981
Niedostępna, 1982
Imperatyw, 1982
Na straży swej stać będę, 1983
Marynia, 1983
Credo..., 1983
Sinobrody, 1983
Rok spokojnego słońca, 1984
Kronika wypadków miłosnych, 1985
Paradygmat, czyli potęga zła, 1985
Wkrótce nadejdą bracia, 1985
Wygasłe czasy, 1987
Gdzieśkolwiek jest, jeśliś jest..., 1988
Stan posiadania, 1989
Korczak, 1990
Le retour, 1990
Napoleon, 1990
Życie za życie. Maksymilian Kolbe, 1990
Długa rozmowa z ptakiem, 1990
Dracula, 1992
Mucha, 1992
Dotknięcie ręki, 1992
König der letzten Tage, 1993
Śmierć i dziewczyna, 1994
Faustyna, 1994
Śmierć jak kromka chleba, 1994
Legenda Tatr, 1994
Maja Komorowska, 1994
Duch z szoferem, 1995
Dar serca, 1995
Cwał, 1995
Portret damy, 1996
Sześć pieśni z Wyspiańskim, 1996
Opowieści weekendowe: Niepisane prawa, 1996
Opowieści weekendowe: Słaba wiara, 1996
Opowieści weekendowe: Damski interes, 1996
Opowieści weekendowe: Urok wszeteczny, 1996
Opowieści weekendowe: Dusza śpiewa, 1997
Opowieści weekendowe: Ostatni krąg, 1997
Opowieści weekendowe: Linia opóźniająca, 1997
Śląsk Kazimierza Kutza, 1997
Brat naszego Boga, 1997
Tydzień z życia mężczyzny, 1999
Dziewiąte wrota, 1999
Skowronek, 1999
Pan Tadeusz, 1999
Jest taki teatr, 1999
Opowieści weekendowe: Skarby ukryte, 2000
Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową, 2000
Salwa, 2000
Kreacje, 2000
Pamiętam, 2000
Pianista (The Pianist), 2002
Zemsta, 2002
Suplement, 2002
Golgota jasnogórska Dudy-Gracza, 2002
Philosopher’s paradise, 2004
Persona non grata, 2005
Królowie nocy, 2007
Kraków Jana Pawła II, 2005
Czarne słońce, 2007
Serce na dłoni, 2008
Poste restante, 2008
Głosy wewnętrzne, 2008
Rewizyta, 2009
Profesor od serca. Zbigniew Religa, 2010
Dies luctus, 2011
Obce ciało, 2014
/ Kadr z filmu Hubal z muzyką Wojciecha Kilara
/ Kadr z filmu „Wilcze echa” z muzyką Wojciecha Kilara
Postanowieniem prezydenta Lecha Kaczyńskiego z 19 listopada 2008: „Za wybitne osiągnięcia w twórczości artystycznej, za propagowanie polskiej kultury w kraju i za granicą” został uhonorowany Krzyżem Wielkim Orderu Odrodzenia Polski, którym został udekorowany tego samego dnia w Katowicach w ramach obchodów 90. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości.
/ Gwiazda w łódzkiej Alei Gwiazd. Foto: HuBar - Praca własna, CC BY-SA 2.5.
Opracował A. Łukawski